четвер, 27 квітня 2017 р.

Лікувальна фізична культура, як один із головних предметів в корекції вад розвитку

Особливе місце серед занять дошкільного та шкільного курсу для дітей з вадами займає ЛФК (лікувальна фізкультура), що обумовлена, перш за все, специфічним впливом засобів фізичної культури на організм дитини. Жодний з навчальних предметів, крім ЛФК не зробить такого вагомого впливу і взаємодії на рівень фізичного розвитку дитини, на стан здоров'я, на формування життєво важливих рухових вмінь та навичок, на корекцію наявних недоліків у фізичному розвитку.
У дітей з вадами недостатній фізичний розвиток, слабість м'язового корсета призводять до виникнення бокових скривлень хребетного стовпа, лордозів, кіфозів, розвитку плоскостопості. Якщо у дітей з нормальним розвитком порушення постави спостерігається в середньому у 29%, то у дітей з вадами цей показник складає від 41 до 51 %, а в школах для сліпих - від 50 до 80%.
Такі відхилення в стані здоров'я пов'язані із слабким фізичним розвитком дітей, малою руховою активністю і недостатнім використанням на уроках спеціальних корекційних вправ.
Згідно досліджень, у дітей з вадами знижується життєва ємкість легень, що, в свою чергу, призводить до захворювань opraнiв дихання і серцево-судинної системи, а слабість дихальної мускулатури та черевного пресу знижує функції внутрішнього дихання.
Літературні дані, спостереження і спеціальні дослідження показують, що у дітей з вадами різко знижується рухова активність.
Рухова активність - це сума рухів, виконаних людиною в процесі щоденної життєдіяльності (А. Г. Сухарев, 1972).
Будучи біологічною необхідністю організму людини, рухова активність забезпечує нормальний розвиток і діяльність різних його функцій і систем. Недостатність рухів (гіпокінезія) негативно впливає на стан вищої нервової діяльності дитини та вегетативні функції організму, розвиток і функціональний стан серцево-судинної та дихальної системи. Обмеження моторної діяльності впливає і на функціональні можливості м'язів і рухового апарату в цілому та на центральну нервову систему.
Недостатність рухів, що виникає у дітей з вадами протягом тижня, не може бути компенсовано лише двома уроками фізкультури.
У дітей з вадами знижена можливість в оволодінні трудовими та руховими вміннями, соціальній орієнтації в суспільстві (М. І. Земцова, Ю. О. Кулагін, О. Г. Литвак, Н. Г. Морозова, М.Б. Ейдінова). Можуть виникати ряд недоліків у формуванні особистості таких якостей, як невпевненість у своїх силах, відсутність сміливості, рішучості та почуття колективізму.
Ці обставини, разом з вищевикладеними даними примушують педагогів постійно шукати ефективні засоби та методи подолання вториннних відхилень та розвитку дітей з вадами, удосконалювати форми та методи підготовки їх до самостійного життя.
Головними завданнями всіх корекційних занять в дошкільних та шкільних закладах де навчаються та виховуються діти з вадами є їх компенсаційно-корекційна спрямованність, яка здійснюється з урахуваннням таких навчальних вимог:
По-перше, всі види лікувально-оздоровчих, фізкультурних, корекційних та спортивних заходів повинні здійснювати всебічний вплив на організм дитини, сприяти укріпленню його здоров'я, правильному розвитку і в той же час корекції наявних недоліків. При цьому враховується залежність компенсаційних можливостей центральної нервової системи від загального стану организму.
По-друге, рухові вправи, що використовуються в роботі, повинні комплексно сприяти покращенню всіх ланок рухового апарату, розвивати всі якості моторики і разом з тим, вибірково впливати на найбільш виражені недоліки фізичного розвитку, які є у дітей з вадами.
По - третє, корекційна робота в спеціальних дошкільних та шкільних закладах передбачає активізацію пізнавальної діяльності дітей при оволодінні руховими навичками з метою розвитку у дітей вмінь виконувати рухи за інструкцією, контролювати правильність координації рухів, положення корпусу і частин тіла, планувати наступну моторну діяльність, давати словесний звіт про виконані рухи.
По-четверте, корекційна робота з дітьми з вадами передбачає розвиток особистісних якостей учнів: наполегливості, рішучості, взаємодопомоги, здібностей та потреб в корекційній роботі.
Необхідна комплексна взаємодія на організм дитини з боку вчителів, вихователів, дефектологів, психологів, логопедів, лікарів та батьків.


Немає коментарів:

Дописати коментар