Особливе місце серед занять
дошкільного та шкільного курсу для дітей з вадами займає ЛФК (лікувальна
фізкультура), що обумовлена, перш за все, специфічним впливом засобів фізичної
культури на організм дитини. Жодний з навчальних предметів, крім ЛФК не зробить
такого вагомого впливу і взаємодії на рівень фізичного розвитку дитини, на стан
здоров'я, на формування життєво важливих рухових вмінь та навичок, на корекцію
наявних недоліків у фізичному розвитку.
У
дітей з вадами недостатній фізичний розвиток, слабість м'язового корсета
призводять до виникнення бокових скривлень хребетного стовпа, лордозів,
кіфозів, розвитку плоскостопості. Якщо у дітей з нормальним розвитком порушення
постави спостерігається в середньому у 29%, то у дітей з вадами цей показник
складає від 41 до 51 %, а в школах для сліпих - від 50 до 80%.
Такі
відхилення в стані здоров'я пов'язані із слабким фізичним розвитком дітей,
малою руховою активністю і недостатнім використанням на уроках спеціальних
корекційних вправ.
Згідно
досліджень, у дітей з вадами знижується життєва ємкість легень, що, в свою
чергу, призводить до захворювань opraнiв дихання і серцево-судинної системи, а
слабість дихальної мускулатури та черевного пресу знижує функції внутрішнього
дихання.
Літературні
дані, спостереження і спеціальні дослідження показують, що у дітей з вадами
різко знижується рухова активність.
Рухова
активність - це сума рухів, виконаних людиною в процесі щоденної
життєдіяльності (А. Г. Сухарев, 1972).
Будучи
біологічною необхідністю організму людини, рухова активність забезпечує
нормальний розвиток і діяльність різних його функцій і систем. Недостатність
рухів (гіпокінезія) негативно впливає на стан вищої нервової діяльності дитини
та вегетативні функції організму, розвиток і функціональний стан
серцево-судинної та дихальної системи. Обмеження моторної діяльності впливає і
на функціональні можливості м'язів і рухового апарату в цілому та на центральну
нервову систему.
Недостатність
рухів, що виникає у дітей з вадами протягом тижня, не може бути компенсовано
лише двома уроками фізкультури.
У
дітей з вадами знижена можливість в оволодінні трудовими та руховими вміннями,
соціальній орієнтації в суспільстві (М. І. Земцова, Ю. О. Кулагін, О. Г.
Литвак, Н. Г. Морозова, М.Б. Ейдінова). Можуть виникати ряд недоліків у
формуванні особистості таких якостей, як невпевненість у своїх силах,
відсутність сміливості, рішучості та почуття колективізму.
Ці
обставини, разом з вищевикладеними даними примушують педагогів постійно шукати
ефективні засоби та методи подолання вториннних відхилень та розвитку дітей з
вадами, удосконалювати форми та методи підготовки їх до самостійного життя.
Головними
завданнями всіх корекційних занять в дошкільних та шкільних закладах де
навчаються та виховуються діти з вадами є їх компенсаційно-корекційна
спрямованність, яка здійснюється з урахуваннням таких навчальних вимог:
По-перше,
всі види лікувально-оздоровчих, фізкультурних, корекційних та спортивних
заходів повинні здійснювати всебічний вплив на організм дитини, сприяти
укріпленню його здоров'я, правильному розвитку і в той же час корекції наявних
недоліків. При цьому враховується залежність компенсаційних можливостей
центральної нервової системи від загального стану организму.
По-друге,
рухові вправи, що використовуються в роботі, повинні комплексно сприяти
покращенню всіх ланок рухового апарату, розвивати всі якості моторики і разом з
тим, вибірково впливати на найбільш виражені недоліки фізичного розвитку, які є
у дітей з вадами.
По -
третє, корекційна робота в спеціальних дошкільних та шкільних закладах
передбачає активізацію пізнавальної діяльності дітей при оволодінні руховими
навичками з метою розвитку у дітей вмінь виконувати рухи за інструкцією,
контролювати правильність координації рухів, положення корпусу і частин тіла,
планувати наступну моторну діяльність, давати словесний звіт про виконані рухи.
По-четверте,
корекційна робота з дітьми з вадами передбачає розвиток особистісних якостей
учнів: наполегливості, рішучості, взаємодопомоги, здібностей та потреб в
корекційній роботі.
Необхідна
комплексна взаємодія на організм дитини з боку вчителів, вихователів,
дефектологів, психологів, логопедів, лікарів та батьків.
Немає коментарів:
Дописати коментар